Mnoho majitelů nemovitostí, kteří se rozhodli svůj dům či byt prodat si plně neuvědomuje, do jak složitého procesu vstupují. Nemluvíme pouze o formální stránce prodeje, ale především o obecných pravidlech, které je nutné znát a dodržet, abychom mohli prodej považovat za úspěšný a rentabilní. Vytvořili jsme seznam sedmi nejčastějších chyb, kterých se prodávající při prodeji zpravidla dopouštějí.
Chybu spousta majitelů dělá hned v zárodku, kdy špatně ši neodborně určí prodejní cenu. Reálně potom hrozí, že nemovitost bude buď prodána pod cenou (což klidně znamená, že zbytečně přijdeme o stovky tisíc korun) a nebo se bude prodávat velmi dlouho a stane se neprodejnou (což nás bude nutit k výrazným slevám). Správné určení prodejní ceny je skutečně důležitým krokem při přípravě prodeje a rozhodně nejde o údaj, který bychom mohli určit takzvaně od boku. Kvalitnímu odhadu prodejní ceny předchází důsledná analýza nemovitosti, jejího obecného i technického stavu, blízkého i širšího okolí, cenových map a mnoha dalších aspektů, které cenu ovlivňují.
To, jakým způsobem nemovitost prezentujeme na inzertních kanálech je pro úspěšný prodej klíčové. Mnozí majitelé volí příliš obecný popis nemovitosti, nebo naopak velmi obsáhlý, ve kterém se věnují nepodstatným popisům. Je důležité se soustředit na ideální poměr kvality + kvantity textu a vytvořit popis nemovitosti, který zaujme a osloví, zvýrazní přednosti a nezatají, ale obhájí nedostatky nemovitosti. Sepsat vhodný inzerát není až tak snadné, proto není vůbec na škodu obrátit se na odborníka.
Součástí kvalitní prezentace nemovitosti musí být také kvalitní fotografie. Mnoho majitelů tento fakt velmi výrazně podceňuje s pocitem, že fotografie mají pouze orientačně přiblížit možnému zájemci, jak nemovitost zhruba vypadá a vše si přece později prohlédne na prohlídce. Dál od pravdy a reality snad ani nelze být. Fotografie jsou totiž to, co možného zájemce mezi stovkami inzerátů zaujme v první okamžik. Kvalita, správné úhly záběru a příjemné barvy musí v možném zájemci vyvolat pozitivní ohlasy. Všichni známe dovolenkový efekt fotografií - jsme na báječném a krásném místě, okamžitě vše nafotíme, nicméně doma fotky ani zdaleka nevystihují krásu a jedinečnost místa, které jsme navštívili. A s fotkami prodávané nemovitosti to je podobné. Ale skutečně to tak musí být? Určitě ne. Pokud naši nemovitost nafotí profesionál, který se na fotodokumentaci obytných prostor specializuje, výsledek mile překvapí a v inzerci zaručeně zaujme.
Prezentaci nemovitosti máme vymazlenou a stejně žádné reakce od zájemců nepřichází? Spousta majitelů nemovitostí určených k prodeji špatně volí způsoby a místa, kde nemovitost inzerovat. Bezplatné inzertní servery sice znamenají úsporu prostředků, nicméně nemovitost se mnohdy dostane pouze k velmi úzké skupině uživatelů, z nichž zrovna nikoho dané nemovitost nezaujme. Inzerát je nutné vhodně zacílit a umístit ho na servery, které vykazují dostatečný počet uživatelů. Některé nemovitosti jsou natolik atraktivní, že si vystačí s málem, jiné vyžadují silnější prodejní podporu, třeba i ve formě zvýraznění na inzertních serverech.
Jednom z klasických chyb při prodeji nemovitosti je zanedbání přípravy samotné nemovitosti. Představme si jednoduchý scénář, kdy se nám povede získat několik možných zájemců na prohlídku nemovitosti. Byt, který prodáváme pouze temperujeme, takže je v něm při prohlídce nepříjemná zima, nevětrá se, takže je cítit zatuchlý vzduch, na toaletě nesvítí žárovka. Okna jsou špinavá, všude je vrstva prachu. Nemluvě o starém vybavení, které vyvolává dojem, že byt je zabydlen. Může se to zdát jako drobnosti, ale i tyto zdánlivé maličkosti mohou výrazně možného kupujícího ovlivnit při rozhodování, zda nemovitosti koupit či nikoliv. Není proto dobré podcenit řádnou přípravu nemovitosti k prodeji.
Proces prodeje nemovitosti není ani zdaleka tak jednoduchý, jako když prodáváme drobnost na internetovém bazaru. A zvláště nepříjemné jsou důsledky toho, když cokoliv zanedbáme. Nedostatečná znalost postupů a právních předpisů už nadělala vrásky nejednomu prodávajícímu. Pokud si nejste jisti v kramflecích, s důvěrou se obraťte na specialistu, který nás celým procesem prodeje bez zaváhání provede. Protože se to ve většině případů opravdu vyplatí.
Nemovitost se povedlo prodat a tím celá záležitost končí? Nemusí tomu tak být. Spousta majitelů zažila to, že se kupec po několika měsících ozval s tím, že nemovitost obsahuje skrytou vadu. A žádal vrácení části prodejní ceny. Takové situace mohou být velmi nepříjemné. Dá se jim předcházet především kvalitním zpracováním předávacího protokolu nemovitosti. Žádné případné neduhy se nemohou zatajovat, nemusí se to později vyplatit. Pokud i přes neprůstřelný předávací protokol kupec argumentuje nedostatky na nemovitosti, celá záležitost se již musí řešit právně. V případě, že je prodej realizován prostřednictvím realitního zprostředkovatele se tyto nepříjemnosti obvykle nestávají. Především proto, že je jim důsledně předcházeno kvalitou a spolehlivostí služeb.
Při prodeji nemovitosti se můžeme dopustit mnoha přešlapů. Zapojení odborníka na realitní problematiku, který všechny fáze prodeje zajistí a zařídí nám klidné spaní se jeví jako logický a možná v dnešní době nepostradatelný krok.