Aktuálně rezonuje na realitním trhu jedna významná a pozitivní zpráva. Katastrální úřad, jeden z největších státních úřadů v České republice dokončil svou digitalizaci. Co to znamená? Kupříkladu to, že návrh na změnu vlastnického práva nyní bude možné podávat konečně online. A ještě se při tom ušetří. Některé funkcionality přitom fungují již několik let. Už delší dobu můžeme například sledovat stav řízení z domova, můžeme také získávat elektronické listiny. Nyní je ale digitalizace zcela kompletní, což nám otevírá nové možnosti.
Portál, které katastrální úřad provozuje totiž aktuálně umožní podávat kompletní návrh na vklad do katastru a také ohlašovat změny údajů. Tato významná novinka se bude týkat jak občanů, tak i firem. Digitalizaci katastrálního úřadu lze v každém případě vnímat jako velmi pozitivní krok k celkové digitalizaci nástrojů státní správy, jelikož ušetří čas i peníze. Finanční úspora bude spočívat mimo jiné v tom, že za elektronické podání zaplatíme o 20% nižší správní poplatek. A navíc budeme moci vše udělat z pohodlí domova. Dosud přitom poplatek za návrh na změnu vlastnického práva vyšel na dva tisíce korun.
A samozřejmě můžeme mluvit nejen o úsporách na straně občanů a firem, ale také o ušetřených prostředcích na straně státu. Digitalizace přináší zefektivnění a úlevu co se týče administrativní zátěže. Snížení počtu zaměstnanců představuje úsporu zhruba 800 milionů Kč, přičemž náklady systému (který jejich práci nahrazuje) činí zhruba 200 milionů korun ročně. Pokud použijeme srovnání situace v roce 1993 a současnosti, tak nyní katastrální úřad disponuje o 20% méně zaměstnanci a přitom dokáže zpracovat dvojnásobek podání. A k dobru je vhodné zmínit i to, že celý systém nyní funguje cca třikrát až čtyřikrát rychleji.
Nejlépe se výhody nového systému ilustrují na příkladu, který popisuje situaci před a po zavedení digitalizace. Modelový uživatel, například p. Jiří kupuje nemovitosti s hypotékou. Dříve toho musel vyřídit opravdu hodně. Vše začalo cestou na katastrální úřad pro výpis (ověření vlastníka nemovitosti a případných právních omezení - zástavy, břemena, exekuce na nemovitosti). V dalším kroku bylo potřeba vyřešit ocenění nemovitosti kvůli sjednání hypotéky - znalec, který posudek vypracoval musel své poklady dodat na katastrální úřad. Další návštěva katastru nemovitostí byla nezbytná před podpisem kupní smlouvy (aktuální výpis požadovala banka a pro jistotu ho měl mít i kupující). Nový majitel nemovitosti se katastru většinou nevyhnul ani při přihlášení k pobytu či kvůli daňovému přiznání.
Jak toho kolečko vypadá po digitalizaci? V případě, že si klienti zřídí datovou schránku a kvalifikovaný e-podpis, vše vyřídí z pohodlí domova v řádu několika minut. Tedy již žádné cestování a zdlouhavé čekání na úřadě. Výpis z katastru lze vyřídit během 5ti minut online, banky si požadované údaje získají webovou interní službou, znalci své podání taktéž mohou podávat z pohodlí své kanceláře elektronicky. Návrh na vklad do katastru nemovitostí je možné elektronickou cestou zvládnout za cca 10 minut. Jednoduše řečeno, všechny změny a úkony bude možné provádět z pohodlí domova přes příslušný portál díky e-identitě a elektronickým podpisům smluv.
Chystáte se prodávat dům či byt a rádi byste oporu v silném realitním partnerovi, který Vás celým procesem provede? Neváhejte a ozvěte se nám, rádi naše dlouholeté zkušenosti a znalosti zúročíme i při vašem prodeji a postaráme se o to, aby vše proběhlo hladce, rychle a bez zbytečných komplikací.